Σελίδα 1 από 1

Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Τετ Ιούλ 08, 2009 10:28 pm
από thanasisgr
Γεια σας

εχω 2 λιπο 11.1v 3s 1300mαh 12c τις οποιες αγορασα προσφατα.Τις δυο πρωτες φορες φορτιστηκαν με 0.6α με ballancer(ΙΜΑΧ Β6).Τις εβαλα σε ενα ηλεκτρικο αεροπλανο με 30α esc και 1000kv motor (9Χ7 prop).Δεν παρουσιασαν κανενα προβλημα αν και στο τελος καθε πτησης ηταν αρκετα ζεστες...
Επειτα απο 5-6 μερες τις φορτισα ξανα χωρις κανενα προβλημα(δεν ζεσταθηκαν καθολου κατα τη φορτιση),ομως υστερα απο την πτηση(15 λεπτα) η μπαταρια ειχε φουσκωσει ελαφρα στο πανω μερος (3-4 χιλ) και ηταν πολυ ζεστη.Το ιδιο επαθε και η δευτερη αμεσως μετα.Οταν κρυωσαν δεν παρουσιασαν βελτιωση...w

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Τετ Ιούλ 08, 2009 10:38 pm
από thanasisgr
εχω και αλλες 2 λι-πο πιο παλιες τις οποιες δεν τις εχω δοκιμασει ακομα σε αυτο το setup .....:-\

Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Τετ Ιούλ 08, 2009 11:18 pm
από Γιάννης Ζαφείρης
Η θερμοκρασία του περιβάλλοντος δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία, όσο ο τρόπος εκφόρτισης των μπαταριών σου.

Το "φούσκωμα" που αναφέρεις είναι ανεπίτρεπτο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και αυτό μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους.

Οι βασικότεροι είναι οι εξείς:
α) Ποιοτικά οι μπαταρίες είναι άθλιες
β) Έχεις αρύθμιστο το Cut Off του Ελεγκτή Ταχύτητας (ESC) και "εξαντλείς" τα στοιχεία των μπαταριών σου
γ) Η κατανάλωση (απαίτηση από το setup) είναι μεγαλύτερη

Πριν δοκιμάσεις τις επόμενες, έλεγξε το Speed Control και ρύθμισέ το Cut Off, μέτρα την κανάλωση!
Δώσε μεγάλη προσοχή στις "φουσκωμένες" μπαταρίες σου. Η καλύτερη και ασφαλέστερη κίνησή σου θα είναι να τις πετάξεις (ανακύκλωση).

Τα C που αναφέρεις είναι υπερβολικά λίγα. Αν είναι πράγματι 12, τότε μπορείς να "τραβήξεις" από αυτές 1300mah X 12 = 15.6 A
Προφανώς η κατανάλωσή σου είναι μεγαλύτερη.

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Τετ Ιούλ 08, 2009 11:23 pm
από bladeskiller
Γράφεις ότι οι μπαταρίες σου είναι 1300 μιλιαμπερώρια 12C. Το 12C σημαινει ότι ,οι μπαταρίες μπορούν να δίνουν, χωρίς βα καταστρέφονται, 12Χ1300=15600 μιλιαμπέρ ή αλλιώς 15.6 αμπέρ. Ο ρυθμιστής ταχύτητας είναι για μεγιστο 30 αμπέρ, σωστά? Το μοτέρ με 9Χ7 προπέλα και 1000κν δηλαδή 1000 στροφές ανά βολτ, μπορεί με φουλ γκάζι να ξεπεράσει τα 20-25 αμπέρ. Η ένταση αυτή ΄'ομως είναι πάνω από τις δυνατότητες των μπαταριών ,οι οποίες μπορούν να δώσουν όπως είπαμε μέχρι 15.6 αμπέρ. Κι αν σκεφτείς ότι, καλύτερα να μην ξεπερνάμε το 75% της δυνατότητας της μπαταρίας ,τότε το μέγιστο ρεύμα δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 0.75Χ15.6=11.7 αμπέρ ενώ εμείς μπορεί να χρειαστούμε ακόμη και 25 αμπέρ. Εχουμε λοιπόν ξεπεράσει κατά πολύ τις δυνατότητες των μπαταριών. Κι αν είναι και τίποτα μέκαψες, που σημαίνει ότι γράφουν 12C και στην πραγματικότητα δεν είναι ούτε 8C, είναι εύκολο να καταλάβεις γιατί δεν άντεξαν για πολύ. Αν θες να μείνεις στην ίδια χωρητικότητα ,θα χρειαστείς, για μέγιστη εκτιμώμενη κατανάλωση 25 αμπέρ,μια μπαταρία που να μπορεί να δώσει αυτό το ρεύμα συν 33% δηλαδή 25/0.75= 33 αμπέρ. Αρα, ο αριθμός C θα πρεπει να είναι τουλάχιστον 33000/1300=25C. Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις πιο μεγάλη μπαταρία. Αν για παράδειγμα πας στα 1800 μιλαμπερώρια τότε θα πρέπει να είναι 33000/1800=18C.




Φιλικά Κώστας.

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 09, 2009 12:26 am
από Αντώνης Κριτζάς
Δώσε μεγάλη προσοχή στις "φουσκωμένες" μπαταρίες σου. Η καλύτερη και ασφαλέστερη κίνησή σου θα είναι να τις πετάξεις (ανακύκλωση).


Γ'ιαννη οταν λες ανακύκλωση πιστευεις οτι αυτόι που θα τις παραλάβουν θα καταλάβουν με τί έχουν να κάνουν μια και όπου και να ρωτήσεις κανεις εκτος απο μοντελιστες δεν ξέρει τις lipo ............είναι λιγο θεματάκι!!!!!!
δεν ξέρω φυσικά και τι είδους επεξεργασία κάνουν στις μπαταρίες αλλα .....λεω
απο μία μικρή έρευνα έμαθα οτι πριν την ανακύκλωση (και αυτο στο εξωτερικό) πρέπει να κάνεις πλήρη αποφορτιση κατω απο 3 βολτ τουλάχιστον και να την πάς σε ειδικο για lipo ανακυκλωτή (πηγή forum εξωτερικου)

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 09, 2009 12:52 am
από thanasisgr
ευχαριστω για τις απαντησεις

Το esc ειναι ενα towerpro 30a(οπως επισης και το μοτερ), ειναι ρυθμισμενο εργοστασιακα(δεν το πειραξα απο τοτε) ,δεν νομιζω να εξαντλει την μπαταρια....αφου αν θυμαμαι καλα το manual του esc ελεγε οτι σταματαει το μοτερ,ενω η μπαταρια εχει 30-35% ακομα.

Η μπαταρια ειναι....w

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 09, 2009 1:02 am
από gxaid
sos.o.ka έγραψε:

Γ'ιαννη οταν λες ανακύκλωση πιστευεις οτι αυτόι που θα τις παραλάβουν θα καταλάβουν με τί έχουν να κάνουν μια και όπου και να ρωτήσεις κανεις εκτος απο μοντελιστες δεν ξέρει τις lipo ............είναι λιγο θεματάκι!!!!!!
δεν ξέρω φυσικά και τι είδους επεξεργασία κάνουν στις μπαταρίες αλλα .....λεω
απο μία μικρή έρευνα έμαθα οτι πριν την ανακύκλωση (και αυτο στο εξωτερικό) πρέπει να κάνεις πλήρη αποφορτιση κατω απο 3 βολτ τουλάχιστον και να την πάς σε ειδικο για lipo ανακυκλωτή (πηγή forum εξωτερικου)


Αντώνη, καλή η παρατήρησή σου και καίρια με αφορμή σχετική συζήτηση που είχα πρόσφατα. Έχω και εγω και νταντεύω μια "Lipo-φούσκα" κάτι μήνες τώρα και δε ξέρω πως να την αποχαιρετήσω με ασφάλεια.

Ρώτησα σε κατάστημα Γερμανού (Παγκράτι) και οι 2 τεχνικοί-ηλεκτρονικοί (που ασχολούνται αμιγώς με μπαταρίες κλπ στο κατάστημα) τη κοιτάζανε σαν εξωγήινη τεχνολογία!! Έφυγα με την ηθική ικανοποίηση πως υπήρξα η αφορμή δύο άνθρωποι να δούνε κάτι καινούριο (για αυτούς). Και φυσικά με τη "φούσκα" μου παραμάσχαλα ^%^

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 09, 2009 8:48 am
από bladeskiller
thanasisgr έγραψε: ευχαριστω για τις απαντησεις

Το esc ειναι ενα towerpro 30a(οπως επισης και το μοτερ), ειναι ρυθμισμενο εργοστασιακα(δεν το πειραξα απο τοτε) ,δεν νομιζω να εξαντλει την μπαταρια....αφου αν θυμαμαι καλα το manual του esc ελεγε οτι σταματαει το μοτερ,ενω η μπαταρια εχει 30-35% ακομα.

Η μπαταρια ειναι....w



Αυτό που λες για το ρυθμιστή ταχύτητας είναι η προστασία από βαθειά εκφόρτιση. Μια λίπο όμως δεν καταστρέφεται μόνο από βαθειά εκφόρτιση αλλά και από ρεύμα που είναι εκτός των προδιαγραφών της. Και ο ρυθμιστής ταχυτητας δεν μπορεί να "ξέρει" πόσο μέγιστο προδιαγεγραμμένο ρεύμα έχει μια μπαταρία.
Σου επαναλαμβάνω ότι οι μπαταρίες που έχεις είναι για μέγιστο προδιαγεγραμμένο ρεύμα 15.6 αμπέρ (κι αν είναι μέκαψες το μισό από αυτό) όταν το μοτέρ με την προπέλα που φοράει μπορεί να φτάσει με φουλ γκάζι τα 20 αμπέρ. Με μία 1800 12C ΙΣΩΣ να είσαι εντάξει αλλά πολύ οριακά και η μπαταρία θα ταλαιπωρείται πολύ αν δουλεύεις για πολύ χρόνο με φουλ. Μια 1300 20C είναι πιο άνετη αλλά αν θέλεις να ξέρεις που πατάς πρέπει να βρεις από τους πίνακες του κατασκευαστή του μοτέρ την μέγιστη κατανάλωση σε αμπέρ για τρίσελη μπαταρία και για προπέλα 9Χ7. Στη συνέχεια θα προσθέσεις και ένα 30% σε αυτό το ρεύμα για να πάρεις το μέγιστο ρεύμα που πρέπει να μπορεί να δώσει η μπαταρία. Κατόπιν θα παίρνεις την κάθε υποψήφια μπαταρία και θα πολλαπλασιάζεις τη χωρητικότητα σε μιλιαμπερώρια επί τον αριθμό C διαιρώντας στη συνέχεια δια 1000 για να σου δώσει το μέγιστο προδοαγεγραμμένο ρεύμα της μπαταρίας. Αν αυτό το ρεύμα είναι μεγαλύτερο από αυτό που υπολόγισες για το μοτέρ η μπαταρία είναι εντάξει. Αλλιώς και την μπαταρία καταστρέφεις και το μοτέρ δεν έχει δύναμη γιατί η τάση της γονατίζει.
Τώρα για μοτέρ 1600κν και για τη συγκεκριμένη προπέλα θέλουμε ακόμη μεγαλύτερο ρεύμα γιατί η ίδια προπέλα θα πάρει περισσότερες στροφές. Οπότε οι μπαταρίες δεν κάνουν κατά μείζονα λόγο γιατί δεν αποκλείεται να ξεπεράσουμε και τα 40 αμπέρ στο φουλ.
Γενικά να κοιτάς τους πίνακες του κάθε μοτέρ για να ξέρεις τι πράγματα χρειάζεσαι με μερικούς απλούς υπόλογισμούς και όχι στα τυφλά.

Με προπέλα 8Χ6 αν κρίνω από δικά μου μοτέρ με 1000κν που τους έβαλα αμπερόμετρο η κατανάλωση στο φουλ θα φτάσει χοντρά χοντρά τα 15 αμπέρ. Θα έλεγα ότι πάλι είσαι στο όριο. Δεν μπορείς πάντως να ξέρεις σίγουρα αν δεν δεις τους πίνακες ή αν δεν κάνεις αμπερομέτρηση.




Φιλικά Κώστας.

Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 09, 2009 10:09 am
από Γιάννης Ζαφείρης
Κύριοι, τα μηνύματα που αφορούν στην ανακύκλωση των LiPo μπαταριών, καλό θα ήταν να διαχωριστούν από τους συντονιστές και να μεταφερθούν σε ένα νέο θέμα συζήτησης.

Ως προς το θέμα του "φουσκώματος" τώρα, όλα όσα αναφέρει ο Κωστής είναι σαφή και δε θα μπορούσε να ήταν περισσότερο επεξηγηματικά.
Οι υπολογισμοί δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολοι, είναι όμως ιδιαίτερα απαραίτητοι!
Με τις μπαταρίες ΔΕΝ παίζουμε και τίποτα δεν αφήνουμε στην τύχη ή ...στο περίπου. Πάντα αφήνουμε "κάτι παραπάνω", δεδομένου ότι η πλειοψηφία των μπαταριών που πωλούνται στην αγορά δεν αντιπροσωπεύουν τις τιμές που αναγράφουν πάνω τους (με ελάχιστες εξαιρέσεις).

Νομίζω ότι ένας μετρητής αποτελεί σημαντικό βοήθημα και δυστυχώς όπως έχω παρατηρήσει πολύ λίγοι είναι εκείνοι που τον έχουν αποκτήσει.
Η μέτρηση της καναλωσης δε θα σας βοηθήσει μονάχα στη σωστή επιλογή της μπαταρίας, αλλά θα σας ασφαλίσει από ατυχήματα και θα σας οδηγήσει σε σωστότερη επιλογή ολόκληρου του Power Setup στο μοντέλο σας, συμπεριλαμβάνοντας Μοτέρ, Ελεγκτή Ταχύτητας, Μπαταρία και Προπέλα.

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Ιούλ 18, 2009 2:53 pm
από mrkaza
Επίσης μην μπερδεύουμε τα C που είναι γγια συνεχόμενη εκφωρτιση και τα παροδικά που ειναι για 10-30 sec (ανάλογα την μπαταρία) .

Σε ενα Overpowerd setup όπως ολα τα δικά μου :D μπορείς να παίζεις και στα ορια της μπαταρίας (στο τέρμα γκάζι) καθώς έτσι και αλλιώς πάνω απο την μέση δεν θα είσαι σχεδόν ποτέ , αν όμως είσαι οριακός σε δύναμη και πετάς 3/4 - full συνέχεια πρέπει να είσαι κάτω απο το 75 % της συνεχούς εκκφωτισεις (όπως είπαν και οι άλλοι) αν θες να έχεις μπαταρίες για καιρό .

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Ιουν 24, 2011 8:00 am
από nickboul
Aντιμετώπισα και εγώ το ίδιο θέμα με 2 multiplex lipo. Kαι οι δύο είναι ελαφρώς φουσκωμένες στα πλάγια.

Nominal voltage 11,1 V
Cell count 3 cells (3S/1P)
Capacity 2200 mAh
Disch. current (cont./peak) 55 A/110 A
Dimensions 102 x 35 x 26,5 mm
Weight approx. 195 g

Το ESC που χρησιμοποιώ έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Amp rating: 40A
Burst Rate (10sec): 60A
BEC Output : 5.5V / 4A

Στην τελευταία πτήση και 2 μπαταρίες φουσκώσανε, ενώ όταν τις κατέβασα είχαν 11V. Να προσθέσω ότι έκανα 20-25 λεπτες πτήσεις με χρήση μοτέρ για 8 λεπτά. Να προσθέσω ότι για να αποκτήσω ύψος τις περισσότερες φορές κινούμε με μοτές σχεδόν στο τέρμα.

Και τις 2 τις ξαναφόρτισα. Πώς μπορώ να βεβαιωθώ ότι είναι ασφαλείς για χρήση;

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Ιουν 24, 2011 10:07 am
από Αντώνης Κριτζάς
Βάλε φώτο να δούμε το μέγεθος του φουσκώματος
Αν είναι λίγο φουσκωμένες δεν θα έχεις πρόβλημα Τώρα το καλοκαίρι είναι αρκετά ποιο εύκολο να φουσκώσουν λόγω ζέστης ……..πολλές φορές έχουν μείνει στο ζεστό αυτοκίνητο η στο ήλιο και αμέσως μετά τις βάζουμε για πτήση Το καλοκαίρι θέλουν περισότερη προσοχή και λιγότερη αποφόρτιση
Μέτρησε τις 5 λεπτά μετά την φόρτιση και ξανά πάλι την επόμενη ημέρα Αν δεν δεις μεγάλη διαφορά τότε τα κύτταρα δεν έχουν πάθει ζημιά Σε κάθε περίπτωση ειδικά τώρα να περιμένεις να έρθουν σε θερμοκρασία περιβάλλοντος μετά την πτήση πριν την φόρτιση
Δοκίμασε να τις βάλεις για λίγο στο ψυγείο θα δεις αρκετή βελτίωση Το εξωτερικό περίβλημα θα παραμείνει λίγο φουσκωμένο αλλά η συνοχή της υπόλοιπης βελτιώνεται Το έχω κάνει και εγώ και είχε αποτέλεσμα τουλάχιστον οπτικό
Φρόντισε από τώρα και στο εξής να τις αποφορτίζεις λιγότερο και να μη τις πιάνει πολύ ο ήλιος

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Ιουν 24, 2011 10:21 am
από nickboul
Τις μπαταρίες τις πήρα από το σπίτι και πήγα κατευθείαν για πτήση. 10 λεπτά έμειναν στο αυτοκίνητο. Θα βάλω φώτο να δείς και να μου πείς. Να μετρήσω τα κελιά λες; Έχουμε κάποια αξιόπιστη συσκευή που μετράει;

Οι φορτίσεις γίνονται πάντα στο σπίτι, ποτέ εκεί που πετάω και πάντα σε balance mode.

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Ιουν 24, 2011 3:29 pm
από gxaid
gorillas έγραψε:
Στην τελευταία πτήση και 2 μπαταρίες φουσκώσανε, ενώ όταν τις κατέβασα είχαν 11V. Να προσθέσω ότι έκανα 20-25 λεπτες πτήσεις με χρήση μοτέρ για 8 λεπτά. Να προσθέσω ότι για να αποκτήσω ύψος τις περισσότερες φορές κινούμε με μοτές σχεδόν στο τέρμα.

Και τις 2 τις ξαναφόρτισα. Πώς μπορώ να βεβαιωθώ ότι είναι ασφαλείς για χρήση;


Καλό θα είναι για αρχή να κάνεις μια μέτρηση Ampere με ένα wattόμετρο ώστε να ξέρεις τι ρεύμα ζητάς από τη μπαταρία σου.

Μήπως άλλαξες κάποιο μοτέρ ή έβαλες μεγαλύτερη προπέλα αυξάνοντας την απαίτηση σε ρεύμα?

Αν και 55Α μπορεί να παρέχει συνεχώς η μπαταρία σου, το 40αρι ESC θα τα είχε τινάξει πρώτο ή έχει καταπονηθεί σοβαρά γιατί όπως έγραψες έπαιζες με full throttle για λίγο κάθε φορά.

Οι μπαταρίες είναι παλιές? "Πολυφορεμένες"? "Λιγοφορεμένες" αλλά για μεγάλα διαστήματα αποθηκευμένες σε ακατάλληλη για αποθήκευση τάση?

Ειδικά για το τελευταίο σου ερώτημα: "Πώς μπορώ να βεβαιωθώ ότι είναι ασφαλείς για χρήση;"... ίσως ακουστεί υπερβολικό αλλά καμμία έστω λίγο φουσκωμένη μπαταρία δεν πρέπει να θεωρείται ασφαλής. Αν ήταν θα τις πουλάγανε και έτσι...

Απάντηση: Φουσκωμενες li-po!!!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Ιουν 24, 2011 3:57 pm
από nickboul
gxaid έγραψε: Καλό θα είναι για αρχή να κάνεις μια μέτρηση Ampere με ένα wattόμετρο ώστε να ξέρεις τι ρεύμα ζητάς από τη μπαταρία σου.

Μήπως άλλαξες κάποιο μοτέρ ή έβαλες μεγαλύτερη προπέλα αυξάνοντας την απαίτηση σε ρεύμα?

Αν και 55Α μπορεί να παρέχει συνεχώς η μπαταρία σου, το 40αρι ESC θα τα είχε τινάξει πρώτο ή έχει καταπονηθεί σοβαρά γιατί όπως έγραψες έπαιζες με full throttle για λίγο κάθε φορά.

Οι μπαταρίες είναι παλιές? "Πολυφορεμένες"? "Λιγοφορεμένες" αλλά για μεγάλα διαστήματα αποθηκευμένες σε ακατάλληλη για αποθήκευση τάση?

Ειδικά για το τελευταίο σου ερώτημα: "Πώς μπορώ να βεβαιωθώ ότι είναι ασφαλείς για χρήση;"... ίσως ακουστεί υπερβολικό αλλά καμμία έστω λίγο φουσκωμένη μπαταρία δεν πρέπει να θεωρείται ασφαλής. Αν ήταν θα τις πουλάγανε και έτσι...


Kαταρχάς ευχαριστώ για την απάντησή σου.

Καμία αλλαγή στην προπέλα ή μοτέρ.

Τις μπαταρίες τις έχω σχεδόν 6 μήνες και έχουν το πολύ 50 φορτίσεις πάντα σε balance mοde και χρησιμοποιούνται τουλάχιστον 2-3 φορές τον μήνα.

Το απόγευμα θα κάτσω να μετρήσω τα αμπερ που ζητάει το μοτέρ με μια κινεζια που έχω παρει για αυτό τον λόγο.

Όταν λέω ασφαλής εννοώ σε λογικά πλαίσια, να μην είναι και σκάει δεν σκάει και να περιμένουμε όλοι το πυροτέχνημα στον ουρανο!!! . Καμιά μπαταρία δεν σου δίνει 100% ασφάλεια.