Τριμμάρισμα Ακροβατικών

maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »


Τριμμάρισμα Ακροβατικών Αερομοντέλων

Για τον "Αερομοντελιστή της Κυριακής" τριμμάρισμα σημαίνει να μετακινήσει τα αντισταθμιστικά trims του πομπού, έως ότου το μοντέλο πετάει ευθεία οριζόντια.
Στην περίπτωση του ακροβατικού όμως, τριμμάρισμα είναι να βρούμε τον βολικό συνδυασμό των γωνιών προσπτώσεως, του κέντρου βάρους, των γωνιών έλξεως και της διαδρομής των πηδαλίων, για να απαλείψουμε τις ανεπιθύμητες αντιδράσεις του σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι διορθωτικοί χειρισμοί από την πλευρά μας να είναι ελάχιστοι.
Οι πιθανότητες να πετάξει το ακροβατικό μας με αξιώσεις νίκης από την πρώτη πτήση, είναι λίγες. Οσο καλοί κατασκευαστές και αν είμαστε, το μοντέλο στην αρχή θα έχει λίγες ή πολλές ανεπιθύμητες αντιδράσεις. Το μάτι μας και τα διαθέσιμα όργανα μετρήσεων, μπορούν να μας βοηθήσουν, έως ένα βαθμό, να ορίσουμε την στατική κατάστασή του. Οι ατέλειές του όμως δεν μπορούν να ξεγελάσουν τους νόμους της αεροδυναμικής. Στην πτήση παράγονται δυνάμεις που με την σύνθεσή τους, διαφορετική σε κάθε θέση, το αναγκάζουν να συμπεριφέρεται με ανεπιθύμητο τρόπο.
Πάντως πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Τα ακροβατικά μοντέλα δεν μπορούν να σχεδιαστούν και να τριμμαριστούν σε τέτοιο βαθμό που να μην χρειάζονται καθόλου διορθώσεις στις διάφορες θέσεις τους στον χώρο. Το τριμμάρισμα, όπως και το σχέδιο, είναι ένας συμβιβασμός. Διορθώνοντας κάποια ανεπιθύμητη αντίδραση θα εμφανιστεί μία άλλη. Εμείς πρέπει να αποφασίσουμε ποιες θα απαλείψουμε και ποιές θα υπομείνουμε. Το τέλειο μοντέλο δεν υπάρχει.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Πόσο καιρό παίρνει το τριμμάρισμα;
Το τριμμάρισμα είναι μία φάση που δεν έχει συγκεκριμένη διάρκεια. Πολλές φορές συμπληρώνεται η ζωή του μοντέλου χωρίς να καταφέρουμε να το τριμμάρουμε σε ικανοποιητικό βαθμό, ενώ άλλα τριμμάρονται μέσα σε δέκα πτήσεις.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Πόσο ευσταθές πρέπει να είναι το ακροβατικό μοντέλο;
Ζητούμε την μικρότερη δυνατή θετική ευστάθεια στους τρεις άξονες χωρίς να υπάρχουν αλληλοεπιδράσεις μεταξύ τους. Λογικά εφ' όσον θέλουμε να στρίβει εκεί που το οδηγούμε και να μην επανέρχεται στην ευθεία οριζόντια μόνο του, πρέπει να έχει ουδέτερη στατική ευστάθεια. Για να μην κάνει ταλαντώσεις πρέπει να έχει και θετική δυναμική αστάθεια.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Γιατί δεν βάζουμε το φτερό, το stabilizer και την έλξη στον ίδιο άξονα;
Γιατί τα μοντέλα αυτά δεν έχουν δυναμική ευστάθεια. Καλύτερα να υπάρχουν δυνάμεις που να αλληλοεξουδετερώνονται, παρά να μην υπάρχουν και να εμφανίζονται ή εξαφανίζονται στιγμιαία, πότε προς την μία κατεύθυνση και πότε προς την άλλη. Εχουν φτιαχτεί τέτοια μοντέλα στο παρελθόν και απεδείχθη ότι δεν εξυπηρετούν.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Πως περιμένουμε να πετάει το τριμμαρισμένο ακροβατικό;
Οι καταστάσεις που θα το τριμμάρουμε είναι δύο. Αυτές που το φτερό παράγει άντωση και αυτές που το φτερό, θεωρητικά, δεν παράγει άντωση. Δεν είναι δυνατόν να τριμμάρουμε τις δύο αυτές θέσεις τέλεια. Η την μία θα πετύχουμε ή την άλλη. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι δεν μπορεί να πετάει και κανονικά και ανάποδα χωρίς χειρισμό (handsoff). Συνήθως χρειάζεται λίγο down στην ανάποδη. Πολλοί προτιμούν να τριμμάρουν το μοντέλο έτσι που να χρειάζεται λίγο up (με το stick) για την κανονική θέση και αντίστοιχα όμοιο down (αλλά λιγότερο από το προηγούμενο παράδειγμα) για την ανάποδη. Με αυτό τον τρόπο οι κατακόρυφες ευθείες και knifeedge γίνονται handsoff, που θεωρείται πιο απαραίτητο. Επειδή στο σημερινό pattern οι οριζόντιες ευθείες που υπεισέρχονται είναι και λίγες και μικρές σε μήκος, είναι εύκολο να δεχθούμε αυτό τον συμβιβασμό.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Μπορούμε με το τριμμάρισμα να διορθώσουμε ατέλειες του σχεδίου;
Πολλές συμβουλές για το τριμμάρισμα του μοντέλου αφορούν στην μετασκευή του. Αυτό σημαίνει ότι το σχέδιο που υλοποιήσαμε δεν ήταν δοκιμασμένο. Είναι προφανές ότι πρέπει να διαλέγουμε σχέδια που όχι απλά νίκησαν σε κάποιο αγώνα (έστω και παγκόσμιο) αλλά που πετάνε καλά όλα τα αντίτυπα που φτιάχνονται από όλους. Είναι πολύ σημαντικό να μπορεί ο ενδιαφερόμενος αερομοντελιστής να παρακολουθήσει διεθνείς αγώνες για να συγκρίνει και να αξιολογήσει τα υποψήφια μοντέλα πριν κάνει τον κόπο να τελειώσει κάποιο και να διαπιστώσει μετά ότι έχει ατέλειες.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Προϋποθέσεις & συνθήκες
Προϋπόθεση Νο 1 :
Για να προχωρήσουμε στο τριμμάρισμα, το μοντέλο πρέπει να είναι ίσιο. Είναι ανόητο να προσπαθήσουμε να τριμμάρουμε ένα μοντέλο με σκεβρωμένο φτερό, ή στραβή άτρακτο.
Προϋπόθεση Νο 2:
Το σύστημα της έλξης (κινητήρας - έλικα) να λειτουργεί ικανοποιητικά.
Συνθήκη
Το ελαφρύ μοντέλο τριμμάρεται ευκολότερα απ' ότι αν ήταν βαρύτερο.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

ΤΟ ΤΡΙΜΜΑΡΙΣΜΑ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Πόσο ίσιο σημαίvει το "ίσιο";

Ατρακτος
Η απόκλιση του άξονα συμμετρίας να μην είναι περισσότερη από 1 χιλιοστό. Αν η ασυμμετρία είναι λίγο μεγαλύτερη, καλύτερα να πάρουμε σαν άξονα αναφοράς το τμήμα του πίσω από το κέντρο βάρους.
Για ένα σοβαρό αποτέλεσμα η ξύλινη άτρακτος πρέπει να χτιστεί με την βοήθεια jig (σκαλωσιάς). Αν έχουμε μία άτρακτο από epoxy glass, ελέγχουμε την αλφαδιά της και πάλι με την βοήθεια του jig. Ιδίως το fin.
Αν διαπιστωθεί ότι το fin δεν είναι ίσιο (συμμετρικό), μπορούμε είτε να το κόψουμε στην ραφή και να το ξανακολλήσουμε ίσιο, ή να το αφαιρέσουμε τελείως και να προσθέσουμε νέο fin από μπάλσα.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Εικόνα
Αν τα δύο φτερά είναι σκεβρωμένα οι ακραίες χορδές να είναι παράλληλες. Η διαφορά στο κέντρο να μην είναι μεγαλύτερη από 2 χιλ.

Αεροτομές
Δεν αρκεί απλώς να στρογγυλέψουμε το χείλος προσβολής. Η καμπύλη του χείλους προσβολής μέχρι και 2-3 εκατοστά πιο πίσω, πρέπει να εφαρμόζει στο περίγραμμα μίας μήτρας από κόντρα πλακέ που θα κοπεί με την μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια σύμφωνα με το σχέδιο.
Οταν το φτερό είναι τραπεζοειδές, φτιάχνουμε περισσότερες της μίας μήτρας, για να ελέγξουμε αντίστοιχα και ενδιάμεσες αεροτομές. Ελέγχουμε επί πλέον ότι οι μήτρες που κόψαμε είναι συμμετρικές.
Οι γραμμές των σχεδίων δεν είναι πάντα ακριβείς. Απώτερος στόχος είναι τα δύο χείλη προσβολής να είναι ίδια. Είναι μία επίπονη εργασία, που θα μας ανταμείψει αργότερα.
Η υπόλοιπη αεροτομή να είναι συμμετρική χωρίς βουνά και κοιλάδες.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Εικόνα
Αν το φτερό είναι σκεβρωμένο το χαράζουμε διαγώνια και το ξανακολλάμε στην σωστή γωνία.
Φτερό
Οι δύο έδρες να μην είναι σκεβρωμένες. Αν υπάρχει σκέβρωμα, τις κολλάμε έτσι ώστε να είναι παράλληλες οι χορδές των ακροπτερυγίων. Τότε αναγκαστικά οι δύο ρίζες θα έχουν κάποια απόκλιση. Αν η απόκλιση αυτή είναι μεγαλύτερη από 2 χιλιοστά η σκεβρωμένη έδρα πρέπει να διορθωθεί. Την σχίζουμε στην μέση διαγώνια και την ξανακολλάμε στην σωστή θέση. Οτι δεν ισιώνει δεν πρέπει να το χρησιμοποιήσουμε. Είναι για πέταμα.
Στα διαιρούμενα φτερά, που εφαρμόζονται οι δύο έδρες στα πλάγια της ατράκτου με σωλήνα, η σύμπτωση των γωνιών είναι δύσκολη. Σ' αυτή την περίπτωση συμφέρει η μία έδρα να έχει ρυθμιζόμενη γωνία προσπτώσεως για να γίνει η τελική ρύθμιση αξιολογώντας την συμπεριφορά τους στην πτήση. Το περίγραμμα της κατόψεως δεν απαιτεί μεγάλη ακρίβεια, αρκεί οι δύο έδρες να είναι ακριβώς ίδιες.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Εικόνα

Τα δύο ακραία σημεία του φτερού και του stab να ισαπέχouv από τον άξονα της ατράκτου. Το ακροπτερύγιο του fin να ισαπέχει από τα άκρα του φτερού και του stab.

Γενική συμμετρία
Οι αεροδυναμικές επιφάνειες τοποθετούνται συμμετρικά στην άτρακτο. Βρίσκουμε το μέσον του εκπετάσματος του φτερού με μέτρημα. Αυτό πρέπει να συμπέσει με τον άξονα συμμετρίας της ατράκτου. Οι αποστάσεις δύο χαρακτηριστικών σημείων της περιοχής των ακροπτερυγίων από τον άξονα συμμετρίας, στο πίσω μέρος της ατράκτου, να μην διαφέρουν μεταξύ τους περισσότερο από 1 χιλ..
(Τα χαρακτηριστικότερα σημεία είναι οι ακραίες γωνίες των εσοχών των ailerons και των elevators).
Αντίστοιχα εργαζόμαστε για το οριζόντιο σταθερό μετρώντας τις αποστάσεις από ένα σημείο του άξονα της ατράκτου στο μπροστινό μέρος. Δυστυχώς το σημείο αυτό είναι πιο δύσκολο να εντοπισθεί από ότι στο πίσω μέρος. Το Fin πρέπει να είναι συμμετρικό ως προς το stabilizer και η χορδή του ακριβώς επάνω στον άξονα συμμετρίας της ατράκτου. Αυτό το σημείο, όπως και η συμμετρία της αεροτομής του fin παραμελείται από πολλούς. Οταν κοιτάμε το μοντέλο από μπροστά πρέπει το φτερό και το stab να είναι συμμετρικά. Αν υπάρχει κλίση μεταξύ τους, το μοντέλο θα φεύγει στο knifeedge. Εκεί θα δούμε και μία εξαίρεση του κανόνα.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Γωνίες προσπτώσεως
Μην πιστεύεται τα σχέδια που δείχνουν 0ο-0ο. Είναι αδύνατο ένα φτερό με συμμετρική αεροτομή να παράγει άντωση σε 0ο εκτός αν πετάμε με ανασηκωμένο το elevator (με up). Συνήθως η διαμήκης δίεδρος είναι 0,2ο-0,3ο. Τα ελαφρύτερα μοντέλα χρειάζονται τις μικρότερες τιμές της, που είναι και επιθυμητές για ευκολότερο τριμμάρισμα.
Συνήθως βάζουμε το stab στις 0ο και ανασηκώνουμε το χείλος προσβολής του φτερού στην γωνία που προαναφέραμε. Για να πετύχουμε αυτές τις γωνίες στο φτερό με χορδή 40 εκατοστά, οι αποστάσεις του χείλους προσβολής και εκφυγής του από τον διαμήκη άξονα πρέπει να διαφέρουν 1,5-2,0 χιλιοστά. Επειδή είναι πολύ δύσκολο να τοποθετήσουμε το stabilizer ακριβώς στην γωνία που θέλουμε, συμφέρει να το κάνουμε ρυθμιζόμενο. Η ρύθμιση μπορεί να είναι μία για τις δύο έδρες μαζί, ή καλύτερα χωριστή για κάθε μία έδρα. Με την υιοθέτηση αυτού του μηχανισμού το stab μπορεί να γίνει και διαιρούμενο για ευκολία στην μεταφορά.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Εικόνα
Γωνίες έλξεως του κινητήρα
Συνήθως χρειάζεται down thrust 1-2ο ενώ side thrust έως και 5ο. Οι τιμές αυτές εξαρτώνται από το μέγεθος του σκάφους, την θέση της καλύπτρας, το μέγεθος και το σχήμα της έλικας και τις στροφές της. Οι αλλαγές πρέπει να γίνονται σε μικρές δόσεις 0,5ο κάθε φορά.
Για να μετρήσεις στο μοντέλο πόσες μοίρες έχει down thrust, καλύτερα να χρησιμοποιήσεις το incidence meter. Για να μετρήσεις το side thrust καλύτερα να μετρήσεις την απόσταση των δύο ακροπτερυγίων της έλικας από την ουρά. Η διαφορά τους είναι η εφαπτομένη της γωνίας, που βρίσκεται στον πίνακα.
Επίσης η βάση του κινητήρα πρέπει να βιδωθεί πλαγιότερα από τον άξονα συμμετρίας του σκάφους, για να βρεθεί το κέντρο της έλικας και πάλι στον άξονα αυτόν. Σε κάθε μεγάλη αλλαγή side thrust πρέπει να ξαναφέρνουμε το κέντρο της έλικας επάνω στον άξονα συμμετρίας μετακινώντας τα σημεία στηρίξεως της μηχανής στο πλάι.
Ο πίνακας δίνει την εκκεντρότητα του σημείου στηρίξεως (δες στο σχήμα απόσταση X & Y), ανάλογα με τις ζητούμενες κλίσεις. Τα νούμερα της επάνω γραμμής δείχνουν την απόσταση τού κέντρου της έλικας από το firewall (δες στο σχήμα απόσταση Z).
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

Το ολικό βάρος και η σταθερή έλξη
Το τριμμάρισμα γίνεται για μία ταχύτητα. Ενα ελαφρύ μοντέλο μπορεί να πετάει με σταθερή ταχύτητα στην ευθεία, την άνοδο και την κάθοδο και το τριμμάρισμα θα είναι αποδοτικό.
Ενα βαρύ μοντέλο θα τριμμαριστεί αναγκαστικά για μία ταχύτητα και θα εμφανίζει εκτροπές καθώς θα αλλάζει η ταχύτητά του. Ο λόγος έλξη/βάρος να είναι τέτοιος που να επιτρέπει κατακόρυφες ανόδους χωρίς εμφανή σημεία επιβραδύνσεως.
Η ισχύς του κινητήρα είναι ένα μέγεθος που αποπροσανατολίζει. Μας ενδιαφέρει η έλξη και όχι η ισχύς. Αν το βάρος ενός μοντέλου είναι π.χ. 3,5 κιλά η έλξη στο έδαφος πρέπει να είναι 4,5 κιλά (τουλάχιστον ένα κιλό περισσότερο) για να έχουμε σταθερή ταχύτητα στην άνοδο. Εχει αποδειχθεί ότι η έλικα που "τραβάει" περισσότερο στο έδαφος τελικά τραβάει και περισσότερο στην άνοδο.
maximos
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 22, 2010 4:43 pm

Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών

Δημοσίευση από maximos »

ΤΟ ΤΡΙΜΜΑΡΙΣΜΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΤΗΣΗ

Η διαμήκης θέση του Κέντρου Βάρους
Αν το σχέδιο που ακολουθήσαμε είναι δοκιμασμένο, στην πρώτη φάση πρέπει να εμπιστευθούμε και την προτεινόμενη θέση του κέντρου βάρους. Στην πορεία του τριμμαρίσματος πιθανόν να αλλάξουμε λίγο την θέση του. Το κέντρο βάρους πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο πίσω γίνεται χωρίς το μοντέλο να είναι ευαίσθητο στους χειρισμούς και να γίνει ασταθές στην πράξη. Οι περισσότεροι αερομοντελιστές τοποθετούν την δεξαμενή στο κέντρο βάρους, για να μην μεταβάλλεται το τελευταίο καθώς καταναλώνεται το καύσιμο. Χρησιμοποιούν παράλληλα κινητήρες με αντλία, ή άλλη μέθοδο προωθήσεως του καύσιμου σε μεγάλες αποστάσεις.
Απάντηση

Επιστροφή στο “Θερμικά Αεροπλάνα”